Sienivärjäyspaja

Hernekuukusella värjättyä villalankaa. Kuva: Piritta Marttila
Aika: 23.3.2024 klo 12:00 - 16:00
Paikka: Lapin yliopisto, F-siipi, Yliopistonkatu 8

Järjestämme yhteistyössä Lapin yliopiston ja luonnonvärejä tutkivan Colour4CRAFTS hankkeen kanssa värjäyspajan taiteiden tiedekunnan väristudiossa.

Työpajan tavoitteena on värjätä näytteitä pohjoisen sienillä luonnonväritutkimusta varten, sekä kuvata/ videoida värjäysprosessia tutkimus- ja opetuskäyttöön. Osallistuessasi annat suostumuksen materiaalin julkaisuun.

Työpajan ohjaavat Yliopisto-opettaja Jenni-Liisa Yliniva Lapin yliopistosta ja Piritta Marttila Lapin sieniseurasta. Et tarvitse välttämättä aiempaa värjäyskokemusta. Osallistujat tuovat omat värjättävät materiaalit/ villalangat. Järjestäjät tarjoavat värjäyssienet ja muut apuaineet, värikeittiön puitteet sekä tarvikkeet.

Ilmoittaudu heti: lapin.sieniseura@gmail.com. Mukaan pääsee ilmoittautumisjärjestyksessä 6 Lapin sieniseuran jäsentä. Lähetämme ilmoittautuneille tarkemmat ohjeet saapumiseen ja värjättävien materiaalien hankkimiseen.

Colour4CRAFTS on EU Horizon rahoittama hanke, joka tutkii luonnonvärjäystä yhdistäen värjäyksen perinnettä uudenaikaiseen teknologiaan.