Tapahtumat

Lapin sieniseuran tapahtumista tiedotetaan jäsenille sähköpostitse, yhdistyksen kotisivulla ja Facebook-sivulla. Lisäksi tiedotetaan lehdissä ja muissa kanavissa tilanteen mukaan.

Huhtikuu 2024

Ei tapahtumia
Huhtikuu 2024
14 1 2 3 4 5 6 7
15 8 9 10 11 12 13 14
16 15 16 17 18 19 20 21
17 22 23 24 25 26 27 28

Kertomus Suomen sieniseurojen tapaamisesta Rovaniemellä 1.-3. 9. 2017

Yleistä

Lapin Sieniseura toimi 1.-3. syyskuuta Suomen sieniseurojen vuosittaisen tapaamistilaisuuden isäntänä. Tapaamisen järjestämisvastuu kiertää siten, että joka neljäs vuosi järjestäjänä on Suomen sieniseura.

Tapaamisen ohjelma muodostui maastoon tehdyistä sieniretkistä, niiden aikana tehtyjen keräyksien tunnistamisesta ja havaintojen esittelyistä, sieninäyttelystä, ajankohtaisista seminaariesityksistä ja työnäytöksistä, joita voi seurata netistäkin. Webinaarit ovat nähtävissä jälkeenpäinkin youtubessa. Sienivärjäyksen hienoja tuotteita oli mukana näyttelyssä. Tärkeä osa tilaisuutta olivat tuttujen ja tuntemattomien sienisiseuralaisten tapaaminen ja yhteinen illallinen. Rovaniemen tapaamisen alkuun liittyi 1.9. sieniatlashankkeen retki Keminmaassa. Retkeen osallistui noin 25 henkilöä. Retken vastuuhenkilönä toimi Tapio Kekki. Keminmaan retkellä kerätyistä näytteistä valittiin alkurunko Rovaniemen näyttelyyn. Varsinaiseen sieniseurojen tapaamiseen osallistujia oli noin 85.

Tapaamisen järjestämisestä ja töistä vastuun kantoi Lapin Sieniseuran hallitus. Piritta Marttila, Outi Pohjola ja Tapio Kekki tekivät ison työn suunnitellessaan ja junaillessaan tapahtuman. Lisäksi järjestelyyn osallistui joukko seuran jäseniä ”talkoolaisina”. Sieninäyttelyn järjestämiseen ja esittelyyn saatiin apuvoimaa Lapin ammattikorkeakoulun sienikurssilaisista, joita ohjasi Seija Niemi. Sienivärjäyksen ja sienisuolan valmistamisen työnäytöksistä vastasi Anu Tossavainen, kantosienten kasvatuksesta Henri Vanhanen.
Osaltaan tapahtumaa tukivat EU-hankkeet Täsmätietoa Lapin luonnontuotteista (LUTUNEN) ja Uusia tuotteita metsästä (UUTU). Yhteistyökumppaneista tuotteitaan esittelivät Marttiinin puukkotehdas ja Nordic Fungi.

Sieniretket

Lauantain sieniretkien tarkoituksena oli tutustua monipuolisesti Rovaniemen seudun luontoon ja sen sienilajistoon. Sieniretket tehtiin neljänä ryhmänä. Kaksi ryhmää suunnisti Vanttauskosken maisemiin Kivaloihin. Siellä toinen ryhmistä tutki lehtikuusimetsiä, toinen vanhan metsän aluetta. Muut ryhmät kävivät Muurolan takana Louevaarassa. Siellä toinen ryhmä tutustui lehtomaiseen hetepuron laaksoon ja
toinen ryhmä karumpaan vaaramaastoon. Retkille oli varattu aikaa kuusi tuntia, joten evästauko oli tarpeen.

Perjantain atlasretken ajaksi sattui sade, mutta sää suosi retkiä lauantaina ja sunnuntaina. Maaston tutkiminen oli intensiivistä. Retkiltä saatiin todella runsas näytteiden määrä tunnistettavaksi ja näyttelyyn. Kaikkia sieniä ei ennätetty käydä läpi lauantaina, vaan osa jäi sunnuntaiaamuun.

Sunnuntain aamupäivän retket olivat enemmän omatoimisia, kuitenkin siten, että Lapin sieniseuralaiset toimivat oppaina. Pääosa osallistujista kulki Ounasvaaralla, mutta myös mm. Vaattunkikönkään maastoihin tutustuttiin.

Palautteessaan osallistujat vakuuttivat tyytyväisyyttään sekä luontoelämyksiin että tekemiinsä sienihavaintoihin.

Juhlaillallinen

Lauantai-iltana nautittiin juhlaillallinen 42 vuotiaan Lapin Sieniseuran vuosijuhlan merkeissä. Outi ja Piritta juonsivat tapahtumia. Juhlassa kuultiin musiikkiesitys, muut sieniseurat esittivät tervehdyksensä ja arvottiin pieniä, yhteistyökumppaneilta saatuja lahjoja. Illallisen menu oli erityinen. Kaikki ruokalajit sisälsivät sieniä. Alkuruuan poroa höysti kangasrousku, pääruuan rautua nautittiin kantarellikastikkeen kera ja jälkiruuan suklaaleivosten seurana oli kinuskiherkkutattikastike. Varsinkin makea sieniruoka tuntui eksoottiselta. Juttu näytti luistavan ja väki viihtyvän.

Sieninäyttely

Sieninäyttelyn lajien määrä oli hämmästyttävän mittava. Yhteensä 363 lajia oli kolmen päivän aikana näytteillä Kaikki tosin eivät olleet näytteillä yhtä aikaa, koska huonoksi kuivahtaneita poistettiin ja tehtiin tilaa uusille. Pääosa sienistä oli sieniretkiltä koottua. Muutamia lajeja olivat vieraat tuoneet tullessaan muualta Suomesta. Näyttelysienistä on koottu lista erikseen.

Lajeista aivan erityisen runsaana olivat vahakkaat ja haperot. Vahakkaita oli 18 lajia. Varsinkin Keminmaan vanhan kirkon liepeiltä oli saatu erityisiä lajeja. Louevaaran hyasinttivahakas oli myös hieno löytö. Haperoita oli näytteillä 41 lajia. Katsojia ihastutti erityisesti Puolangalta tuotu iso ja komea salohapero. Seitikkejä oli 38 lajia ja kääpiä myös 38. Osallistujia kiinnostivat myös lehtikuusimetsikössä kasvavat lajit. Niistä turjantatti kiinnitti erityistä huomiota.

Sunnuntaina iltapäivällä näyttely oli avoinna yleisölle. Se siis toimi myös Lapin sieniseuran vuosittaisena sieninäyttelynä. Kaupunkilaiset kävivät joukolla tutustumassa tällä kertaa tavallista monipuolisempaan lajistoon.

Lopuksi

Osallistujien pikapalautteen mukaan Suomen sieniseurojen tapaaminen onnistui sekä puitteiltaan että toiminnallisesti erinomaisesti. Lapin sieniseuralaiset ansaitsevat järjestelyistä suuret kiitokset. Lapin ammattikorkeakoulun opiskelijat saivat näyttelyn järjestämisestä, esittelyistä ja muista töistä käytännönläheistä kokemista ja oppia tämänkaltaisten tilaisuuksien järjestämiseen. Ehkäpä heistä saadaan myös uusia sieniseuralaisia. Suuret kiitokset myös yhteistyökumppaneille ja arvontapalkintojen lahjoittajille.

Eero aula, Seppo Huhmarniemi

Facebook-sivun näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.